26 Nisan 2011 Salı

Eskiden Topkapı'da bit pazarı kurulurdu!

Nelin Garage Sale'de
Nerede o eski.... ile başlayan cümlelere çok başvurur olduk. Benim son zamanlarda hayıflandığım bir yığın şeyden biri de bit pazarı mesela. Neden mi? - Neden olmasın? Kullanmadığımız eşyaları, kitapları, kıyafetleri, ıvırı zıvırı, neden çöpe atalım, neden ihtiyacı olanlar faydalanmasın? Tabi akla gelen tavsiye birilerine vermek, bir kuruma bağışlamak... pek tabi mümkün, fakat bir çok konuda olduğu gibi ülkemizde böyle her yardım kuruluşuna güvenemiyoruz, bağışladığımız eşyaların çoğu depolarda çürüyor. Ayrıca milletçe, her ne kadar ihtiyacımız olsa da başkasının kullandığı şeyleri giymeyi, kullanmayı sevmeyiz, hep üstten bakarız. Halbuki paylaşmak ne güzel! Eskiden Topkapı'da bit pazarı vardı, her pazar giderdik. Yeni yapılandırma adı altında bir çok güzel şey gibi bit pazarımız da yok artık. Istanbul'da bir yerlerde varsa da benim haberim yok. Sahaf geleneği de kalmadı, mesela Beyazıt'taki Sahaflar artık iyice YGS, KPSS falan filan kitapları satılan bir yer haline geldi. Ne de güzeldi halbuki, her sene okullar açılmadan gidilir, eski kitaplar satılırdı. Üstelik bir nebze "alın verin ekonomiye can verin", ki kendi harçlığını kazanmak çok güzel bir duyguydu.

İkinci el eşya, kıyafet, kitap vs. benim için değerli. Başka anlamlar yüklüdür aldığınız ikinci el kitapta....Eğer biri bana artık sevmediği bir şeyini vermek istiyorsa benim de ihtiyacım varsa, seve seve kabul ederim. Veya çok bir zamanlar emek harcayarak edindiğim eşyalarımı birileriyle paylaşmayı tercih ederim, çöpe atmak yerine. Eğer bu alışverişin maddi getirisi varsa ne ala...

Yerevan, Ermenistan
Bildiğim kadarıyla, Amerika'nın bir çok şehrinde insanlar evlerindeki eşyaları satılığa çıkartıyorlar belli zamanlarda. Avrupa'nın bir çok şehrinde de öyle.
Mesela Berlin'de her pazar Mauer Park'ta bit pazarı kuruluyor, o kadar büyük ki, o kadar çok şey var ki, üstelik geniş alanda karaoke etkinliği düzenliyorlar. Bira-patates tüketiminden bahsetmiyorum bile, ve tabi ki Türk tezgahlarla karşılaşmamak mümkün değil.. Yerevan'da da yine pazar günleri kurulan devasa bir bit pazarına rastlamıştım. Eski Sovyet kültürüne ait bir çok eşya, çanak çömlek bulmak mümkün. Benim gözüm harika akordeonlarda kalmıştı mesela. Ama pazarlık yapmak imkansız.

  
Mauer Park, Berlin
Istanbul'da Kadıköy'deki ve Çukurcuma'daki dükkanlar var mesela ama, öyle olmuyor işte.
Toplayacaksın evde ne varsa, çıkacaksın sokağa açacaksın tezgahını...

Son zamanlarda, benim bildiğim geçen senenin güz aylarından itibaren Eski Cambaz'da (İstiklal cad. Kurabiye Sk. no:12 Taksim) her ayın ilk pazar günü Garage Sale düzenleniyor. Uzun zamandır bana duyuruları geliyordu, ve nihayet Nisan ayında ben de tezgahımı açtım. Keşke her pazar olsa, daha büyük alanda olsa, daha çok insana ulaşsa, büyük bir etkinliğe dönüşse. Ama Garage Sale'i hazırlayanlara teşekkür ediyorum. Hem sevdiğim şeyleri insanlarla paylaşıyorum, hem de eğleniyorum. Hımm biraz da para kazanıyorum tabi..


Önümüzdeki günlerde Mayıs ayının duyurusu yapılır diye düşünüyorum. Ben yine orada olmayı planlıyorum. 
Katılmak isteyen herkes ayrıntılarla ilgili Facebook Cambaz Garage Sale grubundan haberdar olabilirler.  
Bendeniz, Garage Sale'de
                                                                         


          
                                                           


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder